Jongeren coach
Jongeren coach
Jongeren coach
Jongeren begeleiden
Opleiding | 6 dagen
Opleiding | 6 dagen
Geef ze eerst wat ze nodig hebben en zie dan welke problemen er nog zijn!
Ben je op zoek naar een opleiding om jongeren op een diepere manier te begeleiden? Of zit je als ouder met vragen over de ontwikkeling van je kind? Dan ben je hier op de juiste plek.
Deze opleiding is uniek, omdat je leert kijken met de ogen van het kind – zodat je écht begrijpt wat er speelt, achter gedrag en woorden.
Te vaak wordt een kind bekeken door de bril van een volwassene.
Het gevolg? Het voelt zich niet echt begrepen of gezien. In een poging te voldoen aan verwachtingen van buitenaf, verliest het steeds meer het contact met zichzelf — en krijgt het het gevoel dat het faalt.
Onze benadering is fundamenteel anders.
Wij vertrekken vanuit de leefwereld en de noden van het kind. Vanuit 6 basisnoden zoeken we samen hoe ouders, leerkrachten en de ruimere omgeving het kind écht kunnen ondersteunen — zodat het zich veilig, erkend en vrij voelt om te groeien op zijn eigen manier.
GEEF ZE ALLE KANSEN
VOOR DE TOEKOMST
De werkmethodes voor kinderen komen uit ons breed aanbod aan opleidingen en hebben een specifieke focus op jongeren.
Opendeurdag of infosessie:
Kennismaking met jongerenexpert in Open Mind:
opendeurdag workshop jongeren Zondag 21 september vanaf 13u30
2025-2026 reeks van 6 zondagen
12/10/2025
9/11/2025
14/12/2025
1/02/2026
1/03/2026
29/03/2026
Lesdagen:
starten om 10u00 tot 17u00, welkom vanaf 9u30
Jongeren expert opleiding :
€ 1.095 (incl. 21% BTW)
Interesse? Schrijf je snel in!
Het lesmateriaal wordt ondersteund door ons online leerplatform.
Je ontvangt een certificaat van deelname.
Veel begeleiders en ouders botsen steeds opnieuw op gelijkaardige vragen:
Deze thema’s komen uiteraard aan bod in onze opleiding.
Maar wat ons onderscheidt, is de manier waarop we ermee omgaan. Wij vertrekken niet vanuit het probleem, maar vanuit het kind zelf. We gaan op zoek naar wat er binnenin leeft — welke noden, gevoelens of ervaringen er schuilgaan achter het gedrag.
In veel klassieke begeleidingen focust men vooral op het oplossen van het probleem. Maar wanneer het dieperliggende kader niet gezien wordt, lost het ene probleem zich op… om plaats te maken voor een ander.
Wij kiezen voor een duurzame benadering die vertrekt vanuit verbinding, niet vanuit controle of oordeel.
We merken vaak dat kinderen in praattherapie zeggen wat er van hen verwacht wordt.
Ze proberen het ‘juiste’ antwoord te geven, of vertellen wat ze denken dat de volwassene wil horen.
Maar dat is zelden wat er écht in hen omgaat. Meer nog: veel kinderen zijn helemaal niet bezig met die vragen — ze leven, voelen, spelen.
Daarom vertrekken wij niet vanuit het praten, maar vanuit het spel.
Via spel, beweging, expressie en non-verbale signalen leren we het kind écht begrijpen.
Op die manier ontstaat er een natuurlijke vorm van communicatie, afgestemd op de belevingswereld van het kind — en niet andersom.
Geef een kind een voetbal, een tekening of een simpel spelletje — en je ontdekt wat er écht in hem leeft.
Spel liegt niet. Een kind is niet getraind om met een voetbal te manipuleren of met een tekening iets te verbergen. Het drukt zich uit in beweging, kleur, stilte, blik.
Woorden daarentegen… die leert het wél inzetten als een schild.
Kinderen merken al vroeg dat een ‘goede uitleg’ hen uit de problemen houdt. Dat ze met het ‘juiste antwoord’ kunnen ontsnappen aan onbegrip of spanning.
Daarom kiezen wij bewust voor een aanpak die voorbij woorden gaat.
We volgen het kind in zijn natuurlijke expressie — en daar vinden we de sleutel tot echte verbinding.
Achter het gedrag van een kind schuilt vaak een diepere boodschap.
Heel vaak vertelt een kind via zijn gedrag of probleem dat er spanningen zijn in het gezin van herkomst.
Kinderen zijn gevoelig voor wat er onder de oppervlakte speelt — spanningen tussen ouders, onvervulde noden, emotionele afstand of onbeschikbaarheid.
Maar ouders kunnen zich hier niet altijd bewust van zijn. Het is niet vanzelfsprekend om eigen patronen of gedrag bij te sturen, zeker wanneer men zelf onder druk staat. Een ouder die voortdurend werkt, afwezig is of helemaal opgaat in zijn telefoon, lijkt misschien ‘beschikbaar’ — maar voor het kind is die ouder er niet écht.
In zulke situaties komt het kind in begeleiding… terwijl de bron van het probleem vaak onbewust bij de ouders ligt.
Niet uit onwil, maar omdat niemand hen geleerd heeft anders te kijken. In onze opleiding nemen we ook deze gezinsdynamieken onder de loep. Want een kind dat vastloopt, draagt vaak iets wat niet van hem is.
Door die patronen te herkennen én erkennen, ontstaat er echte heling — voor het kind én het gezin.
Daar waar mogelijk is, gaan we de ouders bewust maken, daar waar het niet mogelijk is, leren we het kind omgaan met de situatie.
Een belangrijk deel van de opleiding focust op het begeleiden van hoogsensitieve (HSP) kinderen.
Deze kinderen hebben specifieke noden die vaak niet worden (h)erkend door hun omgeving. Daardoor ontstaan er complexe problemen die op het eerste gezicht moeilijk te begrijpen zijn.
Hooggevoelige kinderen worden vaak afgerekend op hun gedrag — omdat ze niet stilzitten, zich terugtrekken of overprikkeld reageren. Maar wat voor anderen ‘storend’ lijkt, is voor hen gewoon hun natuur. Ze begrijpen zelf niet altijd wat er mis is, omdat ze voelen dat ze niets ‘fout’ doen — en dat klopt ook.
In plaats van te straffen of te corrigeren, leren wij kijken achter het gedrag.
Wat vertelt het kind met zijn onrust? Waar heeft het écht nood aan?
Door op die manier te werken, ontstaat er ruimte voor begrip, rust en groei — bij het kind én bij de volwassenen eromheen.
Celine is logopediste van opleiding. Ze werkt vooral met kinderen, jongeren en hun ouders. Toen Celine begon met werken, merkte ze al heel snel dat ze heel wat kennis miste om jongeren en kinderen op een constructieve manier te kunnen ondersteunen. Wat ze miste in haar opleiding als logopediste, vond ze uiteindelijk in de vele opleidingen die ze volgde in Open Mind.
Celine deed eerst heel wat ervaring op in andere praktijken en begon in 2021 met haar eigen praktijk. Samen met haar man Ward bezielt ze Sprankelhuis. Ze geeft logopedie, coaching en is ook trainer tijdens opleidingen/lezingen.
Ward is een hooggevoelige, speelse man die graag kinderen, jongeren en hun ouders coacht. Als tenniscoach heeft hij ervaring met kinderen, jongeren en hun context.
Op een belevingsgerichte manier kan hij inspelen op de noden van het kind of de jongere. Dit is een manier die meestal veel beter werkt dan alleen maar praten. Hij houdt ervan om mee te gaan in de leefwereld van de kinderen en jongeren, zo kan hij hen beter ondersteunen.
Samen met zijn vrouw Celine bezielt hij Sprankelhuis.
Voor wie zich graag vooraf grondig documenteert.
Onderstaande video geeft voor een stuk onze visie op kinderen en jongeren weer. De moeite waard om eens met een “Open Mind” te bekijken!
Gedurende deze opleiding kan het best zijn dat je geconfronteerd wordt met persoonlijke noden die in jouw jeugd niet ingevuld geraakt zijn.
Meestal is dit zelfs een “drive” om deze opleiding te volgen.
De opleiding is echter voor kinderen en jongeren bedoeld en de aanpak zal zich dan ook vooral daar op richten.
Met hen is het namelijk mogelijk in het nu bij te sturen en dit is anders dan verwerking van iets wat lang geleden is. Voor persoonlijke thema’s volg je beter individuele sessies of de opleiding Integrale Life Coach. Vragen over je persoonlijke jeugd gaan we dan ook parkeren.
Je krijgt in deze opleiding ook informatie om te herkennen of trauma aan de orde is. Soms zegt een kind namelijk niet wat het meemaakt thuis, maar is de situatie traumatisch. Dan is het belangrijk dit te detecteren en die kinderen dan door te verwijzen naar gespecialiseerde hulp zoals therapeutische of psychologische begeleiding.
Bij traumatische thuissituaties is het namelijk niet zo evident om de noden van het kind in te vullen. De noden van de ouders zijn meestal groot en ze krijgen die zelf niet eens ingevuld, laat staan dat ze het voor hun kind zouden kunnen doen.