Opleiding Jongeren Coach
Een aanpak vanuit de noden, ipv de problemen!
Deze opleiding van 6 dagen kan online en in zelfstudie gevolgd worden.
Ben je begaan met kinderen en jongeren, dan is deze opleiding misschien iets voor jou.
Ze is ontstaan uit vele jaren ervaring in het werken met kinderen en jongeren. Een nieuw samengesteld gezin met 4 kinderen is bovendien een uitstekende uitdaging om de theorie ook aan de praktijk te toetsen.
Vanuit de verschillende pijlers van Open Mind, zoals systeemwerk, traumawerk, hoogsensitiviteit en hoogbegaafdheid, coaching en therapie zijn werkvormen ontstaan die zeer uniek zijn in hun aanpak en ook in hun resultaat!
Wij vertrekken namelijk niet vanuit het probleem van het kind, maar vanuit de nood die het heeft.
Als bijvoorbeeld een plant binnen staat en te weinig licht krijgt, zal ze problemen krijgen. Je kan er een speciale lamp boven hangen, maar je kan de plant ook gewoon buiten zetten. Op dezelfde manier zien wij in vele therapievormen een aanpak vanuit het probleem zonder dieper te kijken naar de nood die niet ingevuld is.
Als een kind gepest wordt, kan je de pester en het gepeste kind bij elkaar zetten en er over praten en afspraken maken. Je kan het kind veranderen van school, maar pak je dan de bron van het pesten aan? Veel kans wordt het kind op een andere school opnieuw gepest.
Wij gaan kijken waar de “hechting” niet lukt. Of het kind wel welkom was en hoe het zit met de context van het kind.
Wij zien het kind als een “ventilatieklep” van spanningen uit de context. Daar iets aan verhelpen werkt veel efficiënter, eenvoudiger en duurzamer.
Eén groot probleem: als kinderen een probleemgedrag vertonen is dit vaak terug te brengen naar hun ouders en het onvermogen om de noden in te vullen. In onze manier van werken betrekken wij ook de ouders zoveel mogelijk en motiveren hen om ook naar zichzelf te kijken. Wij doen dit vrij van oordeel in het besef dat elke ouder wel het beste wil voor zijn kind, maar soms de inzichten, mogelijkheden of capaciteiten mist.
In onze Integrale Life Coach opleiding werken we met 10 basisnoden. 6 Noden voor het kind en 4 noden voor de volwassene.
De aanpak in de jongerencoach is dan ook gebaseerd op de Integrale Life coach, maar dan volledig op jongeren gericht.
In de Life coach opleiding coachen we de volwassene vanuit de noden die als kind niet ingevuld geraakt zijn. In de jongerencoach kijken we naar het actief invullen van die noden om latere problemen te voorkomen.
Je zou het kunnen vergelijken met een zaadje van een boom dat op de rotsen terecht gekomen is, waardoor de boom zich niet volledig kan ontwikkelen. Eens de boom volwassen is, kan je die niet meer verplanten, maar kan je de boom wel gaan coachen wat op die plek mogelijk is. Is het boompje nog klein en jong, dan kan je het misschien in vruchtbare grond verplanten, zodat het zich kan ontwikkelen tot een volwaardige boom.
Ik hoop met deze metafoor duidelijk te maken wat het verschil is tussen Life coach en jongerencoach.
Een kind coachen is steeds een verhaal tussen het kind en zijn context. Daarom zal de focus ook liggen op systemisch– en traumawerk.
Ervaring leert dat kinderen vaak aan de slag gaan met thema’s van de ouders. Wij zien dan ook het kind niet los van zijn context. Om de noden van het kind optimaal in te vullen, verwachten wij medewerking van die context en bereidheid de eigen problematiek onder ogen te zien. Als een ouder bv alcohol verslaafd is of vaak agressief, zal die op zijn minst deze feiten dienen te erkennen.
Dat het niet altijd mogelijk is om dit op te lossen, dat beseffen wij. Dit is ook niet de bedoeling. Wel kan je dan kijken wat je kan doen om het kind alsnog te geven wat het nodig heeft, al was het via andere personen. Bij een vechtscheiding of een moeilijke thuissituatie bijvoorbeeld, is een kind soms beter op internaat dan thuis.
De werkmethodes voor kinderen komen uit ons breed aanbod aan opleidingen en hebben een specifieke focus op jongeren.
Gedurende deze opleiding kan het best zijn dat je geconfronteerd wordt met persoonlijke noden die in jouw jeugd niet ingevuld geraakt zijn.
Meestal is dit zelfs een “drive” om deze opleiding te volgen.
De opleiding is echter voor kinderen en jongeren bedoeld en de aanpak zal zich dan ook vooral daar op richten.
Met hen is het namelijk mogelijk in het nu bij te sturen en dit is anders dan verwerking van iets wat lang geleden is. Voor persoonlijke thema’s volg je beter individuele sessies of de opleiding Integrale Life Coach. Vragen over je persoonlijke jeugd gaan we dan ook parkeren.
Vragen over…
Deze inhoud komt zeker aan bod en zal over de verschillende dagen gespreid worden, afhankelijk van de cases en interesses van het moment.
Winnen van vertrouwen
We zijn gewoon dat het kind zich naar onze leefwereld aanpast.Wij gaan het omgekeerde leren doen. Veel kinderen vertellen namelijk wat de coach, ouder of begeleider wil horen, niet wat zij te vertellen hebben. Het kind uitnodigen om vrij zijn beleving te delen zonder pleasen, is een ware kunst.
Kijken vanuit de basisnoden
We bespreken de basisnoden grondig en leren verbanden leggen tussen problemen en die noden.
Een kind dat bijvoorbeeld verslaafd is aan “gamen”, daar kan je van alles mee afspreken om dit minder te doen, het straffen, belonen als het iets anders doet enz… maar eigenlijk is dit een teken van “plaatsvervangende hechting”. Wij gaan op zoek naar het herstellen van de natuurlijke hechting.
Werken met belevingsformats voor het kind
Een kind is wel gewoon om met woorden en afspraken begeleid te worden, maar dit is helaas niet altijd wat werkt. Het lijkt OK maar de verandering is vaak van korte duur. Dit komt omdat niet elk kind op een mentale manier kan benaderd worden. Meer nog, hoe jonger het kind, hoe meer je andere methodes dient te gebruiken. Dit zijn meestal al die dingen die leuk waren, maar die wij allemaal verleerd zijn. In deze opleiding halen we dan ook je beweeglijke en creatieve zelf opnieuw van onder het stof.
Coachen in de context van het kind
Om de noden van het kind in te vullen, dien je de context daarbij te betrekken. Hoe maak je de ouders, de instelling of andere context van het kind duidelijk wat het nodig heeft, hoe doe je concrete haalbare voorstellen en ben je “ambassadeur” van de noden van het kind.
Bespreken van cases en voorbeelden
Aan de hand van zoveel mogelijk concrete cases zal je het materiaal leren toepassen en de kracht ervan ontdekken. Een deel van de opleiding is ook voorzien voor specifieke vragen en onderwerpen, afhankelijk van de noden van de groep.
Onze visie op kinderen en jongren
Onderstaande video geeft voor een stuk onze visie op kinderen en jongeren weer. De moeite waard om eens met een “Open Mind” te bekijken!
Traumawerk
Je krijgt in deze opleiding ook informatie om te herkennen of trauma aan de orde is. Soms zegt een kind namelijk niet wat het meemaakt thuis, maar is de situatie traumatisch. Dan is het belangrijk dit te detecteren en die kinderen dan door te verwijzen naar gespecialiseerde hulp zoals therapeutische of psychologische begeleiding.
Bij traumatische thuissituaties is het namelijk niet zo evident om de noden van het kind in te vullen. De noden van de ouders zijn meestal groot en ze krijgen die zelf niet eens ingevuld, laat staan dat ze het voor hun kind zouden kunnen doen.